fredag 12 september 2014

Paperpiecing,

Inom kortmakeri finns en teknik som kallas peperpiecing. Den går ut på att klippa ut delar av motivet ur design-/mönsterpapper. Ta till exempel nåldynan på flickans huvud. Den har jag stämplat på ett mönsterpapper med samma stämpel som jag använt som bas på kortet. Därefter har jag klippt ut den och limmat fast den ovanpå den ofärgade nåldynan på kortbasen. Jag har stämplat alla delar på olika mönsterpapper förutom flickans hår och ansikte. Dem har jag målat direkt på akvarellpappret med akvarellpennor och pensel.
När man använder sig av den här tekniken med paperpiecing så kan motivet upplevas som "platt". Men, när man målar med akvarellfärger eller andra färger så kan man ju använda skuggor och högdagrar för att skapa liv och rörelse i motivet. Man kan använda sig av skuggor och högdagrar även på ett motiv som man paperpiecat. Jag använde bara en grå akvarellpenna och ritade dit skuggor på de bitar som jag klippt ut från mönsterpapper. Det var kul att prova tekniken med paperpiecing, men jag borde ha nöjt mig med några få detaljer. Det var tidsödande och inte så mycket resultat för all mödan.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar