söndag 19 januari 2014

1+1=1

Anders Narbrink på Linköpings universitet föreläser om skisstekniker och former, det är så givande och jag suger åt mig så mycket jag kan. Jag vet precis hur jag skall göra när jag kommer hem. På vägen från Anders och till min vardag så händer det något. Det han sagt kan inte längre omsättas i praktiken, det är så "abstrakt". Att skissa är inget som hjälper mig vidare med mina uppgifter. Jag är helt enkelt inte där än. Att göra modeller i papper däremot...
Så, den här uppgiften började jag göra precis som Anders föreslagit. Ritade och klippte ut geometriska former i papper och acetat... Lekte fram nya former med dessa... Det blev en cirkel i en cirkel. Tänkte inte då på hur man praktiskt skulle genomföra uppgiften. Efter att jag bestämt mig för formen så började jag "skissa" i ett rutat block (som vanligt). Skissade också några olika idéer för ytbehandlingen senare.
Jag funderade på hur man skulle kunna såga ut en cirkel ur en cirkel,  så att de skulle passa perfekt i varandra. Till slut rådfrågade jag Johan, min handledare. Både Johan och en kollega, Lisa tyckte att jag krånglat till det onödigt mycket för mig. Båda hjälpte mig att tänka utanför min egen trånga sfär och jag fick massor av nya idéer som mynnade ut i en helt ny form.
Efter kritik om att jag krånglade till det onödigt mycket för mig, så tänkte jag bli lite mer rationell ;-) Bland allt virket låg en stor bit som en elev limmat ihop av flera mindre bitar i bok. Eleven hade bytt skola och biten blivit liggande till ingen nytta. Den tog jag! Då skulle jag rationalisera bort massor av arbete... Om jag fick göra om det igen så hade jag så klart limmat fogarna själv och dragit ihop dem hårt med ett par tvingar så som Johan visat mig då jag skulle jobba med Bosses: Mindre såguppgift. Som det nu var, så blev inte ytan särkilt snygg eftersom förarbetet inte gjorts noggrannare.

Vid hyvlingen, som jag gjorde med maskin eftersom det är en större utmaning för mig än att använda handverktyg, missade jag att vända på biten. Fick för mig att maskinen hyvlade både över och under... Tur att det var en tjock bit från början.

Jag ritade och klippte ut mallar ur papper och förde över dem på ämnet. Därefter sågade jag ut det hela på bandsågen, slipade på slipmaskinen och för hand. Med ett borr som var 6 mm och handkraft borrade jag hål för plugg. För att få alla hål och plugg på rätt ställe använde jag märkstift.
Efter att jag limmat fast pluggen och låtit dem torka en stund, slipade jag med slipmaskin och handkraft, ner dem till lagom längd. Därefter fick ytan en omgång med olja.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar