torsdag 22 november 2012

Höstfägring 3 och funderingar över Tildas avsaknad av näsa.

 I ett av mina första inlägg på den här bloggen (april, Magnolias Tilda med syrener, färglagd på mitt sätt) skrev jag om att det finns olika sätt att färglägga Tildorna. Några är mer "snobbiga" än andra. Jag skrev att jag skulle återkomma med en kommentar om Tildas avsaknad av näsa... vilket jag hade glömt fram till nu.

De som sätter reglerna och trenderna för hur Tilda bör färgläggas har kommit fram till att om man gör ett mörkare parti mellan ögonen så får man en illusion av ett näsparti. Så nu är det OK att färglägga Tilda med "näsa". För något år sedan var det inte lika OK att förse henne med något som skulle likna näsa.

För över tjugo år sedan sydde jag en sk. Waldorfdocka. De skulle inte ha varken näsa eller mun för att den som lekte med dockan själv skulle kunna föreställa sig olika ansiktsuttryck. Jag undrar om inte Waldorfdockorna har stått modell för Pauline när hon skissat fram sina Tildor?  

Jag har målat partiet mellan ögonen lite mörkare även om det syns dåligt på det här fotot.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar